Generella frågor
SkurupLokalen erbjuder ett unikt koncept där både företagare och privatpersoner kan äga sin egen lokal som en friköpt fastighet. Det är en investering som kombinerar låga driftskostnader med stor flexibilitet. Du kan använda lokalen precis som du vill, vare sig det är för lager, kontor, förråd, verkstad eller din hobbyverksamhet. Dessutom får du möjlighet att bli en del av en stimulerande gemenskap där samarbete och utbyte med andra blir en naturlig del av din vardag.
Att äga har många fördelar. En av de största är att du kan pantsätta fastigheten hos banken, och du kan köpa lokalen både som företagare eller privatperson. Dessutom finns det inga dolda lån, och du har möjlighet att påverka din månadskostnad, då du slipper betala någon månadsavgift till en bostadsrättsförening.
I en industriell bostadsrättsförening (brf) är det ofta stora lån med ofördelaktiga villkor, där du som köpare betalar både ränta och amortering som en del av den höga månadsavgiften. Bankerna är också mer restriktiva när det gäller belåning, och du måste förhålla dig till föreningens stadgar. Till skillnad från en friköpt fastighet kan du dessutom inte äga lokalen som privatperson i en industri-brf.
Köpprocessen är indelad i tre steg. Först kan du kostnadsfritt reservera lokalen medan du väntar på bankens besked om finansiering. När du har fått beskedet, signeras köpekontraktet via den ansvariga fastighetsmäklaren. Efter att kontraktet har undertecknats ska en handpenning på 10 % betalas till mäklarens klientmedelskonto. Denna handpenning hålls låst tills alla villkor i köpekontraktet är uppfyllda. På tillträdesdagen betalar du resterande del av köpesumman.
Senast på tillträdesdagen kommer din lokal att ha en egen fastighetsbeteckning och adress. Samtidigt som försäljningen och byggnationen pågår, genomförs en lantmäteriförrättning. Denna förrättning innebär att varje lokal delas upp och blir en friköpt fastighet. När lantmäteriförrättningen har vunnit laga kraft får varje lokal sin egen fastighetsbeteckning och adress.
Eftersom varje lokal delas upp till en egen fastighet kan du belåna den hos banken.Tveka inte att kontakta oss om du vill ha rekommendationer på lokala bankhandläggare.
När du har köpt en fastighet bör du snarast möjligt efter tillträdet ansöka om lagfart hos Lantmäteriet. Lagfarten fungerar som ett bevis på att du äger fastigheten. Vanligtvis hjälper långivaren eller den ansvariga fastighetsmäklaren dig med ansökningsprocessen.
Vid ansökan om lagfart måste du betala en stämpelskatt. För privatpersoner är stämpelskatten 1,5 % av köpeskillingen, medan den för juridiska personer är 4,25 %. Utöver stämpelskatten tillkommer en expeditionsavgift på 825 kr.
När du köper lokal av oss, har du möjlighet att belåna fastigheten hos banken genom att pantsätta den. Fastigheten fungerar då som säkerhet för lånet, och pantbrevet fungerar som ett bevis på denna pantsättning.
Vid utfärdande av pantbrev på fastigheten måste du betala en stämpelskatt. För både privatpersoner och juridiska personer är stämpelskatten 2 % av pantbrevsbeloppet. Dessutom tillkommer en expeditionsavgift på 375 kr.
Frågor kring bygget
Utanför varje port finns vanligtvis plats för parkering av två (2) personbilar. För att se vilka specifika regler som gäller för det projekt du är intresserad av, vänligen se situationsplanen för det aktuella projektet.
Ja, du får en uppvärmd lokal. Till varje lokal installeras egen luft/luft värmepump.
I varje lokal finns en elcentral som är säkrad till 16 ampere. Varje fastighetsägare tecknar ett eget elnätsavtal med den lokala nätägaren och betalar därmed för sin egen elförbrukning.
Ja, samfälligheten delar på, och har gemensamt ansvar för oljeavskiljaren. Underhållet av oljeavskiljaren ingår i samfällighetsavgiften.
Ja, i varje lokal så är där en golvbrunn som är kopplat till oljeavskiljaren.
Varje lokal har både inkommande vatten och avloppsrör, vilket möjliggör installation av funktioner som handfat, toalett och pentry.
Behöver du en större yta? Då kan du enkelt köpa två eller fler lokaler intill varandra och ta bort innerväggarna. På så vis skapar du en rymlig och öppen lokal som passar både för företagsverksamhet och hobbyprojekt.
Om du senare vill sälja en av lokalerna, är det enkelt att återställa dem till sitt ursprungliga skick genom att sätta upp innerväggarna igen. Du kan då sälja en eller flera av dem vidare på andrahandsmarknaden om du så önskar.
Rättsliga frågor?
Som köpare av en lokal äger du både fastigheten och byggnaden. Din äganderätt omfattar hela fastigheten, med yttre gränser längs byggnadens fasad och gränser som går mitt i väggarna som skiljer din fastighet från grannarnas.
Om du inte längre behöver din lokal, kan du enkelt sälja den på andrahandsmarknaden. Du kan välja att hantera försäljningen själv eller anlita en fastighetsmäklare.
Som äkta fastighetsägare har du full frihet att hyra ut din lokal utan att behöva samtycke från exempelvis en bostadsrättsförening. Du bestämmer själv hur länge du vill hyra ut lokalen, till vem, och till vilken hyra – du blir hyresvärd, och din hyresgäst blir din kund.
Så länge du följer detaljplanens regler, har du frihet att använda lokalen som du vill. Om du vill ändra användningsområdet eller göra ombyggnationer kan det dock krävas en bygganmälan och/eller bygglov från kommunen.
Ja, om du köper som företag har du möjlighet att göra momsavdrag på byggnadskostnaden, vilket vanligtvis motsvarar cirka 100 000 – 120 000 kronor per fastighet. Vid tillträdet får du en jämkningshandling där de exakta beloppen redovisas.
Frågor kring samfälligheten
Inledningsvis kommer vi från SkurupLokalen att sitta med i styrelsen för att säkerställa att samfälligheten fungerar smidigt. Vi hjälper till med att teckna försäkring, öppna bankkonto och andra administrativa uppgifter. Efter tillträdet kallar vi till en extra föreningsstämma, där du som köpare får chansen att väljas in i styrelsen. Tanken är att ni köpare i projektet tar över styrelsen, och vi kliver då av.
Vi sitter med kostnadsfritt under de första tre månaderna. Om en ny styrelse inte har tagit över samfälligheten efter denna tid, kommer en avgift att tas ut från köparna.
Samfälligheten ansvarar för att teckna en försäkring för själva byggnaden. Varje enskild fastighetsägare behöver sedan teckna en egen försäkring för sina tillhörigheter och det som förvaras inne i den egna lokalen.
Kostnaden ligger kring 400-500 kr exklusive moms för företagare per månad. Detta är “avgiften” som täcker gemensam försäkring på fastigheten, skötsel och service av den gemensamma oljeavskiljaren.
Ja, samtliga lokaler måste vara med i samfälligheten. Detta är för att underlätta forvaltning av dom gemensamma kostnaderna.